Het merk Salland in de vrijetijdssector
- 1 minuten leestijd
- 189 x bekeken
In Salland verveel je je nooit. Er is zoveel te zien en te beleven! Het gebied zit vol verrassende hoogtepunten. Hier vind je alles over het Merk Salland, leer ons kennen en raak verslingerd aan Salland!

Verslingerd aan Salland
In Overijssel tussen de rivier De IJssel en het Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug ligt een uniek gebied: Salland!
In Salland verveel je je nooit. Er is zoveel te zien en te beleven! Het gebied zit vol verrassende hoogtepunten. Van de grillige uiterwaarden van de rivier de IJssel tot aan de ‘bergen’ en bloeiende paarse heide in Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug. En niet te vergeten het schitterende historische decor van de oude Hanzestad Deventer of de vele statige landgoederen in de buitengebieden. U bevindt zich in een steeds wisselende maar altijd inspirerende omgeving, waarbij de rivier de IJssel nooit ver weg is. Een omgeving waar inwoners klaar staan voor een vriendelijk gesprek. Waar het leven goed is. Waar men trots is op het cultureel erfgoed en bourgondisch genieten geen activiteit maar een levensstijl is. Waar er honderden kilometers aan wandel- en fietsroutes zijn die u door de mooiste landschappen, dorpen en steden leiden. Een dagje uit, korte of lange vakantie? Salland is een belevenis voor iedereen.

Salland Kompas
Het Salland Kompas, gelanceerd in februari 2019, is een strategische agenda voor 2019-2022, opgesteld met ondernemers, stakeholders, gemeenten en Salland Marketing. Door de impact van Covid-19 is besloten het kompas te herijken en waar nodig aan te passen op basis van nieuwe ontwikkelingen (SWOT). Daarom de nieuwe strategische agenda VTE 2024 - 2027.
Welke doelen streven we na met het Kompas?
Salland als toeristische en recreatieve bestemming onder de aandacht brengen bij fietsers en wandelaars in Nederland en Salland. De overnachtingen en bestedingen stijgen ten opzichte van 2021/2022.
Hierbij hebben we kansrijke speerpunten en thema’s voor de komende jaren benoemd. Vanuit de opgave voor landbouw en natuur maar ook vanuit de verstedelijkingsopgave wordt het Sallandse platteland als recreatiegebied nog belangrijker. Vanuit de vrijetijdseconomie geredeneerd moeten we zorgen dat we ons aanbod van dag- en verblijfsrecreatie blijven versterken. Daarnaast streven we ernaar de infrastructuur van de routenetwerken toekomstbestendig te houden, te blijven innoveren; lokaal (zoals in Rijssen-Holten) gaan we voor een extra kwaliteitsimpuls.
Lees het volledige Kompas hier

De merkbelofte van Salland
Zo eigen, zo thuis, Verslingerd aan Salland
Van IJssel naar Heuvelrug, van ongerepte natuur naar levendig landgoed, van dorp naar Hanzestad Deventer. Zo slinger je door Salland. Hartelijk hart van het oosten, land van doeners en noabers, streek van tijd voor elkaar. Ons thuis, jouw thuis.
In het Sallandse land zijn we verbonden met tradities, met verhalen en met elkaar. Trots op wie we zijn, verknocht aan onze wortels én onze gastvrijheid. Bij ons is gewoon nog heel gewoon en tegelijk heel bijzonder. Dat voel je, in alles wat je bij ons ontdekt en beleeft. Zo eigen, zo Salland.
Eindeloos wandelen en grandioos fietsen. Actief de natuur in, ontspannen de stad door. Binnen en buiten, spelen en genieten. Tussen verhalen vol cultuur en historie. Tussen bomenrijen en houtwallen. Tussen dorpsfeest, muziektent en festival. En bovenal tussen de vriendelijke en gezellige Sallanders. Salland is thuis voelen en thuiskomen. Dat gevoel herken je meteen. En dan weet je ’t: je bent verslingerd aan Salland

De doelgroep
Voor zowel de nationale als de internationale markt maken we bij de keuze van de focusdoelgroep gebruik van leefstijlsegmentatie. Deze segmentatie geeft ons inzichten in hoe een consument zich oriënteert, welke magazines en kranten hij/zij leest, welke televisieprogramma’s favoriet zijn, hoe zij zich online gedragen, welke tone of voice gebruikt moet worden in de communicatie etc.
De nationale markt
Voor Salland focussen we ons op 1 doelgroep: de Inzichtzoeker. Hierbij wordt veelal gedacht aan de 50+ gasten die de kinderen uit huis hebben en met elkaar gaan wandelen en fietsen. Maar de inzichtzoeker kan ook een gezin met kinderen zijn die geïnteresseerd zijn in activiteiten in de natuur.
Inzichtzoeker: ‘Kunst, cultuur en wandelen houden je fit!’
Inspirerende en rustige activiteiten zijn het domein van deze groep. De over het algemeen iets oudere Inspiratiezoeker heeft weer tijd voor zijn interesses én: wil blijven meedoen in de wereld. Dingen leren en ervaren willen ze, in de natuur en met culturele activiteiten. Het liefst alleen, of in klein gezelschap. Vrije tijd is tijd die je bewust moet besteden. Museumbezoek en bezienswaardige gebouwen; daar liggen de interesses. Actief de natuur in kan ook: het liefst wandelend of fietsend. Overnachten doen ze graag op een plek waar de praktische voorzieningen goed geregeld zijn. Zoals in een bekende hotelketen, in een bed & breakfast met goede recensies. Ze zijn dan ook best bereid iets meer te betalen. De inzichtzoeker hoeft niet per se een 50+er te zijn, maar kan ook gezin met kinderen zijn.
Meer informatie is te vinden op leefstijlvinder.nl.
De internationale markt
Bij bepaling van de internationale doelgroep sluiten we aan bij de leefstijl segmentatie die door het Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) gebruikt wordt. Dit betreft het zogenaamde Mentality-model.
Salland maakt voor de internationale markt daarmee gebruik van een andere leefstijlsegmentatie dan voor de nationale markt. Reden hiervoor is dat we voor de internationale marktbewerking op Overijsselniveau de samenwerking zoeken met NBTC, Euregio en de provincies Drenthe en Gelderland. Van belang is bij deze samenwerking dat we hetzelfde segementatiemodel aanhouden.
Op de internationale markt focussen we daarbij op de Duitse en Vlaamse markt. De marketingcommunicatie voor het bereiken van deze doelgroep loopt via het Hanzesteden-spoor. Voor de Duitse en Vlaamse markt is er één focussegmentatiedoelgroep benoemd, te weten de ‘traditionelen’. 37% van de Belgische bezoekers en 35% van de Duitse bezoeker die Nederland bezoekt, valt onder deze segmentatie.
Salland marketing voert zelf geen acties of campagnes op de buitenlandse markt, maar haakt aan bij de inspanningen van Hanzesteden Marketing via het Hanzestedenspoor en bij de campagne van Das Andere Holland i.s.m. met Euregio.
Sallander
Naast de toerist, richt Salland Marketing zich ook meer en meer op de Sallander zelf. Sinds corona is de tendens dat de eigen inwoner steeds meer recreëert in de eigen omgeving. Fietsen, wandelen in de combinatie met eten & drinken; dat biedt kansen! Ook bij deze doelgroep spreken we de Inzichtzoeker aan.

Communicatie
Een herkenbaar logo en een onderscheidende huisstijl vormen de visuele identiteit van een merk. Ze dragen letterlijk bij aan de beeldvorming rondom je merk. De identiteit van een merk gaat echter verder dan alleen het visuele plaatje. De stem van een merk zegt immers minstens zoveel. Misschien nog wel meer.
Tone of voice
De Salland tone of voice is samengevat te omschrijven als:
Het gevoel en karakter is vriendelijk, dichtbij en informeel. We spreken toegankelijk, vrolijk en ‘gewoon’: zoals we zijn, in (natuurlijk weloverwogen) spreektaal. Dat maakt ons bereikbaar en herkenbaar voor iedereen – mensen voelen zich gelijk én thuis. Wat ook klinkt is enthousiasme, trots, hier en daar wat pit en een knipoog. Bovendien zijn we helder, duidelijk.
Woorden die passen bij de taal van Salland
Onderstaande woorden kun je natuurlijk gebruiken, maar zie ze vooral ook als inspiratie. Het gaat om het gevoel van de woorden. Ze zijn niet zwaar, maar vooral positief, luchtig, vlot en daarmee Salland. Vul de lijst gerust zelf aan!
Thuis, thuis voelen, thuis zijn, thuiskomen, samen, met elkaar, voor elkaar, buren, noabers
Heerlijk, eerlijk, genieten, (h)eerlijk, gezellig, echt, gewoon, gastvrij, eenvoudig
Ontdekken, verkennen, avontuur, vermaken, actief, ontspannen, eruit, even weg, kiezen
Streek, landschap, natuurschoon, ongerept, wortels, hart, eigen, komaf, bodem
Cultuur, verkennen, vergezichten, buiten zijn, buiten leven, buitenmensen, hoogtepunten, platteland, natuurlijk
Oosten, verbonden, verknocht, heel gewoon, gevoel
Ook interessant
-
Sta stil, herdenk en vier de vrijheid
Salland viert 80 jaar vrijheid met indrukwekkende wandel- en fietsroutes
-
Nieuws
Terugblik op de voorjaarsbijeenkomst Doorpakken Salland & Salland Marketing
-
Handig bewaarexemplaar voor bezoekers én bewoners, jong en oud
Salland Magazine 2025 boordevol inspiratie
-
Laatste kans om je aan te melden
Bijeenkomst 'Salland in de Wear' | 18 maart
-
Nieuws
Landschapsbiografie Zuid-Salland officieel gelanceerd
-
Blogs
Beweeg- en Beleefkaart voor bewoners en bezoekers